NASLOVNA » Kako čitati Bibliju

Kako čitati Bibliju

Forumi GLAVNI FORUM Kako čitati Bibliju

Gledanje 1 članaka - 1 do 15 (od 15 ukupno)
  • Autor
    Poruke
  • #1357
    Anonimni

      Počeo sam da čitam Bibliju pre nešto više od 4 meseca i za to vreme sam samo pročitao pet knjiga Mojsijevih (Postanje, Izlazak, Leviti, Brojevi i Ponavljanje zapovesti). I to sam jedva pročitao jer mi je već od treće knjige postalo skoro potpuno nejasno i ako smem reći dosadno jer nije bilo nikakvog duhovnog učenja, nekad sam se osećao kao da sam čitao osnove prava i zakone a nekad genetiku i popis stanovništva. Ne znam da li bi bilo u redu da pređem da odmah pročitam Novi zavet (tako mi je bilo preporučeno) pa da posle Stari čitam natenane, ili da recimo pređem da pročitam psalme (čuo sam da su jako ugodni i prijatni za čitanje) pa onda pređem na Novi zavet i to pročitam, pa to što je preostalo od Staroga kako mi kad dođe.

      #1359
      ivo.vatovic
      Učesnik

        Dragi brate,

        Iz ličnog iskustva ti mogu reći da Stari Zavet treba čitati zajdno sa tumačenjem Svetih jer je nemoguće razumeti taj tekst bez razumevanja konteksta vremena u kome je pisan i na koje se odnosi. Čitanje bez pripreme čoveka može dovesti do zaključaka kojima se huli Bog. Ja sam lično, kao i ti, kada sam prišao Crkvi čitao Stari Zavet i, ama baš, ništa nisam razumeo. Od tada pa do danas, a to je nekih 25 godina nisam čitao ništa osim Novog Zaveta i Psaltira. Psaltir je glas Duha Svetoga i ne traži razumevanje jer, kao i Novi Zavet, zagreva srce onoga ko pobožno čita. Ako imaš prilike, poseti neki manastir koji služi pun tipik i to službu koja se zove Veliko Bdenije … uglavnom subotom i pred praznike … gde se čita Psaltir pa ćeš moći da vidiš kako to rade monasi (ili pojci ako se služi u parohijskoj crkvi) pa možeš i ti tako.

        Nemoj pogrešno da me razumeš .. Stari Zavet je Sveto Pismo kao i novi ali treba mu prići oprezno i sa pripremom. Ja sam lenj po prirodi pa sam pošao linijom manjeg otpora i čitam samo Novi Zavet.

        U svakom slučaju, nabavi tumačenja Starog i Novog Zaveta i skratićeš put ka razumevanju i jednog i drugog.

        Svako ti dobro od Gospoda želim,

         

        Ivo

        #1361

        Dragi Mihajlo,

        Brat Ivo je dao odličan savet. Na početku treba da se čita Novi Zavet, jer se samo kroz Novi Zavet može razumeti i Stari. Blaženi Avgustin je govorio da se Stari Zavet može razumeti pravilno samo kroz Novi Zavet, a da je u Novom Zavetu ispunjenje Starog Zaveta.

        Ceo Stari Zavet nekada jasnije, nekada malo manje, govori o Gospodu Isusu Hristu. Dakle, ova dva dela Svetog Pisma su neodvojiva, ali je potrebno da se shvate pravilno. E zato su toliko važna svetootačka tumačenja.

        Daću ti primer: sećaš se kada u knjizi Brojeva, Valam iznosi proročanstvo o Zvezdi koja će izaći iz Jakova (Broj. 24:17). Sveti Oci objašnjavaju da su upravo zbog ovih reči, mudraci kao Valamovi potomci, krenuli da se poklone novorođenom Mesiji kada su videli neobičnu zvezdu na nebu (što možeš da pročitaš u drugoj glavi Jevanđelja po Mateju).

        Ili u trećoj knjizi proroka Mojseja, knjizi Levita (16 gl.), pominje se neki, možda nama čudni obred da prvosveštenik ispoveda narodne grehe nad jarcem i da se jarac onda pušta u pustinju. Sveti Oci govore da je ovo praslika Hristove žrtve iskupljenja. Gospod je poneo naše grehe na sebe i time nama otvorio vrata Carstva nebeskog.

        Rodoslov Gospoda Isusa u Jevanđelju će ti postati mnogo zanimljiviji kada pročitaš objašnjenje Svetih Otaca, a samim tim ćeš razumeti i zašto su toliko pažnje poklanjali rodoslovima u Starom Zavetu.

        Da ne dužim, čitaj i Stari Zavet, ali tek nakon što si pročitao Novi Zavet više puta, obavezno uz svetootačka tumačenja. Jer to je jedini garant da ćeš pravilno shvatati Sveto Pismo i da ćeš misliti pravoslavno. U biblioteci ovog sajta imaš svetootačka tumačenja novozavetnih knjiga tako da možeš stih po stih da čitaš i da vidiš kako Sveti Oci objašnjavaju konkretno mesto.

        Na blogu „Kuća stvarno Slavnih“ postoji rubrika „Da se ispuni…“ u kojima možeš videti svetootačka objašnjenja starozavetnih stihova iz različitih knjiga. Možda će ti to biti interesantno.

        https://tvrdjavaistine.wordpress.com/category/%d0%b8%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b0%d0%b6%d1%83%d1%98%d1%82%d0%b5-%d0%bf%d0%b8%d1%81%d0%bc%d0%be/%d0%b4%d0%b0-%d1%81%d0%b5-%d0%b8%d1%81%d0%bf%d1%83%d0%bd%d0%b8/

        Želim ti dobar podvig u danima koji su ispred nas.

        Stanoje

         

         

         

         

         

         

         

         

        #1371
        Anonimni

          Pročitao sam Jevanđelje po Mateju i moram se složiti da je mnogo lakše za čitanje, pitko je i ,,greje dušu“. Međutim mislim da mi je iskustvu mnogo doprinelo to što sam čitao pet knjiga Mojsijevih, ili da bi mi još više doprinelo da sam pročitao ceo Stari Zavet, mada možda i grešim.

          Na jednom stranom sajtu (doduše namenjen za sve hrišćane, pravoslavce/katolike/protestante ali napisan od nekog čini mi se protestanta) dobio sam savet da sve što pročitam ne menja značaj ili smisao u odnosu na to kojim redosledom čitam, ali da je razumno da 90% nije voljno da čita Sveto pismo od korice do korice i dao ovaj raspored kao najbolji za početnike

          1. Jevanđelje po Luki

          2. Dela apostolska

          3. Prva knjiga Mojsijeva (Postanje)

          4. Druga knjiga Mojsijeva (Izlazak)

          5. Jevanđelje po Jovanu

          6. Psalmi (koji se mogu čitati paralelno sa drugim knjigama) i Priče Solumunove (isto se mogu paralelno čitati sa drugim knjigama)

          7. Peta knjiga Mojsijeva (Ponovljeni zakoni)

          8. Poslanica Sv. apostola Pavla Rimljanima

          kaže da je najbitniji deo kada se pročita sve ovo i da tad već imamo dobro razumevanje hrišćanstva, a onda preporučeno čitati dalje Knjige proroka Isaije, Jevanđelje po Marku itd…

          Sad ne znam,  da li je u pravu za to što kaže i da li bi bilo u redu da čitam ovim rasporedom? Jer verujem da ako pročitam ceo Novi Zavet definitivno neću imati volju da čitam ponovo Stari a ovo mi deluje kao dobra kombinacija oba. Da li je korektan savet ili ne?

          #1388
          Aleksandar123
          Učesnik

            Moj ti je savet da počneš prvo sa umno-srdačnom Isusovom Molitvom.Kad naučiš ispravno da je tvoriš i kad zagreješ srce njome, Sveto Pismo se samo otvara,govori i postaje neverovatno zanimljivo. Evo link nešto više o njoj :

            SLOVO O ISUSOVOJ MOLITVI

            #1389

            Dragi Mihajlo,

             

            Sveti Ignjatije Brjančaninov objašnjava da nimalo nije slučajno zašto Jevanđelja stoje redosledom kojim stoje i da tako treba i da se čitaju. Evo kako on piše: „Nemoj da misliš da bez razloga najsvetija među knjigama, Četvorojevanđelje, počinje Jevanđeljem po Mateju, a završava se Jevanđeljem po Jovanu. Matej više poučava kako ispunjavati volju Božiju, i njegova uputstva više priliče onima koji započinju put Božiji; Jovan izlaže način sjedinjenja Boga sa čovekom, koji je obnovljen zapovestima, što je dostupno samo onima koji su napredovali na putu Božijem“.

            ASKETSKI OGLEDI

            I samo nemoj ta ti izmiče iz vida da čitanje nije dovoljno. Potrebno je da se kroz svetootačka tumačenja usvoji i pravilan način misli i vere. Kada čovek krene da izučava tumačenja Svetih Otaca ne jednom će biti iskreno iznenađen koliko se njihovo objašnjenje razlikuje od onoga što je on mislio da reč Božija koju je pročitao znači.

            Svako ti dobro želim,

            Stanoje

            p.s. na sajtu Svetosavlje imaš pravilo čitanja Svetog Pisma za svaki dan, tako da u toku godine dana, pročitaš celo Sveto Pismo – i Stari i Novi Zavet.

             

             

             

            #1390

            Dragi Aleksandre,

            Bojim se da si iz najbolje namere potpuno van konteksta izvukao ono što sveti Ignjatije Brjančaninov uči o Isusovoj molitvi, to jest, o oprezu koji čovek mora da ima dok pokušava da se moli ovom molitvom. Evo njegovih rčei: „za početnika traženje mesta srca, to jest, traženje da u sebi nepravovremeno i prevremeno otkrije otvoreno dejstvo blagodati, sasvim pogrešan početak, koji izvrće poredak, sistem nauke. Takav početak je – gordeljivi, bezuman početak! Isto tako, početniku ne priliči da upotrebljava mehanizme koje su sveti oci preporučili naprednim monasima, bezmolvnicima. Početnik, prilikom bavljenja molitvom, treba da se drži samo najpobožnije pažnje, samo zaključavanja uma u reči molitve, izgovarajući reči veoma polako…“

            Posebno treba da se naglasi da sam svetitelj Ignjatije čije si učenje naveo nigde, ni na jednom mestu u svojim delima ne govori o tome da će čoveku sama molitva moći da objasni tajne Svetog Pisma.Sa druge strane on piše: „Ko samovoljno tumači Jevanđelje i čitavo Sveto Pismo, taj samim tim odbacuje njegovo tumačenje koje su Duhom Svetim dali Sveti Oci. Ko odbacuje tumačenje Pisma Duhom Svetim, taj bez ikakve sumnje odbacuje i samo Sveto Pismo.“

            Treba čitati sve što je pisao sveti Ignjatije, ne samo ono što nam se dopadne ili što nam je privlačno na prvi pogled.

            Svako ti dobro želim,

            Stanoje

             

             

            #1391
            Anonimni

              Dragi Stanoje, hvala veliko na odgovorima.

              Međutim, da ne mislite da se ,,unižavam“ ali ja iskreno kažem da nisam dovoljno inteligentan da razumem mnoge stvari koje sam pročitao a kamoli da ih tumačim, pa se ni ne trudim. Bibliji sam, bez da sam pročitao puno beletristike u životu prišao sa iskrenom željom da naučim šta je ustvari to u šta verujem, jer sam ceo život navikao da se prekrstim i pomolim Bogu pre nečega važnog i da se zahvalim Bogu kad mi se desi nešto sjajno, i kad pogledam koliko nisam znao pre svega pola godine kad je nisam čitao i kada sam pročitao ovo što do sada jesam (pet knjiga Mojsijevih i od otvaranja ove teme pročitah jevanđelje po Mateju i jevanđelje po Marku, a sad čitam po Luki) bar znam šta je to u šta sam učen od malena da verujem, mogao bih to nekom i da objasnim kada bi me pitao u šta verujem, a ranije to nisam mogao. Za mene sasvim dovoljno ispunjena moja očekivanja od čitanja Biblije.

               

              Što se tiče tumačenja, to naravno takođe želim da pročitam jer verujem da bih dobio dublje razumevanje mnogih stvari koje su napisane a nisam razumeo, samo ne znam po kom principu funkcionišu ta tumačenja. Da li to čitam nakon što sam pročitao neku knjigu, ili paralelno? I šta ako sam nešto sad već pročitao, pa se i ne sećam većine pasusa. Gde mogu da nađem ta tumačenja, da li mogu da ih uzmem u formi knjige? (Teško mi je čitanje sa računara, ali bolje išta nego ništa). Profesor verske mi je odavno još rekao kako nešto postoje više tumačenja Biblije od svetih otaca, sećam se toga kroz maglu, kao neki Sveti Oci predstavljaju sve kao alegoriju a neki kao stvarno dešavanje, a neki su između. Pa ja sad ne znam šta bih uopšte čitao od tih tumačenja.

               

              PS. Ne mogu da nađem na sajtu gde se nalazi taj raspored čitanja

              PS. 2. Takođe imam dva prevoda Novog zaveta, Karadžić i SPC, ova dva jevanđelja sam pročitao od SPC izdanja štampano 1998 (mislio sam da je lakše pošto je novije) pa me zanima koja je od ova dva lakša za čitanje i razumljivija i da li sad da prelazim na Karadžićevu ako je ona lakša?

              #1392

              Dragi Mihajlo,

              Videću da pronađem kompletno pravilo u Vordu i da ga pošaljem na Forum, nadam se samo da neće preći ovo ograničenje od 512 kilobajta. Njega je sastavio o. Danil Sisojev, čuveni misionar koji je za Hrista postradao kao Mučenik od ruke muslimana 2009. godine.

              Mislim da je prevod Novog Zaveta od strane Sinoda SPC mnogo bolji od Karadžićevog, pa se držite njega.

              Ako vam je teško da čitate sa računara, (mnogima je, i meni je nekada teško posebno ako je dugačko objašnjenje) možete da uzmete recimo knjigu „Tumačenje Jevanđelja po Mateju“ od Blaženog Teofilakta Ohridskog gde se prvo navodi stih a zatim ispod i tumačenje blaženog Teofilakta. Kada čitate njegova tumačenja, onda u velikoj meri znate i šta je na tu temu govorio i sveti Jovan Zlatoust jer je blaženi Teofilakt u skraćenoj meri to preneo. Takođe,  u srpskom izdanju ovog tumačenja imate odlična dodatna objašnjenja u fusnotama koje je sastavio prevodilac, arhimandrit Sava Janjić iz manastira Dečani. Ova knjiga se može naći u knjižarama u Patrijaršiji ili ako niste iz Beograda, možete je naručiti preko interneta.

              http://www.patrijarsija-puo.rs/e-prodavnica/knjige/duhovna-literatura/tumacenje-svetog-evandjelja-od-mateja-sveti-teofilakt-ohridski-2/

              Što se tiče aleksandrijske i antiohijske škole tumačenja (alegorijskog i istorijskog), Sveti Oci uče da reč Božija ima više nivoa značenja, od bukvalnog, istorijskog do duhovnog. Međutim, važno je da se kaže da u svetootačkom objašnjenju Biblije nijedan od ovih nivoa ne dolazi međusobno u protivrečnost kao što se to dešava u tumačenjima ljudi koji su izvan Pravoslavne Crkve.

              Kao primer duhovnog objašnjenja, sveštenoispovednik Grigorije Lebedev u svom tumačenju Jevanđelja po Marku objašnjava stihove u velikoj meri prenoseći ih na duhovni život, na objašnjenje zakona duhovnog života. Naravno, dotiče se i istorijskog objašenjenja, ali je naglasak pretežno na duhovnom nivou.

              http://www.patrijarsija-puo.rs/e-prodavnica/knjige/duhovna-literatura/knjiga-403/

               

              Svako dobro od Gospoda,

              Stanoje

               

               

               

               

               

              #1395

              Dragi brate,

              evo knjižice sa pravilom čitanja cele Biblije (Stari i Novi Zavet) za tačno godinu dana, koje je sastavio o. Danil Sisojev.

               

              Svako dobro od Gospoda,

              Stanoje

              Pošaljite prilog:
              #1401
              Anonimni

                Mislim da bi ova tumačenja dala jedan skroz novi nivo Bibliji, odmah po završetku novog zaveta ću ih uzeti. Hvala puno na preporukama i na vord fajlu.

                #1412

                Pomoz Bog,

                Divno je što imamo Stanoja i Ivana koji mogu da objasne ove stvari u vezi čitanja Biblije – Svetog Pisma.

                Odavno smatram, i u mojim propovedima govorim, da je jedna od najvećih tragedija nas pravoslavnih što smatramo da ne treba da se čita Sveto Pismo. To ubeđenje dolazi iz nepravoslavnih sredina, a konkretno je latinski uticaj na Pravoslavlje. Jer rimokatolička jeres jedno duže vreme branila je da se čita Sveto Pismo, tobož da se pogrešno ne razume. A zašto to? Zato što je ta crkva počela da krije svoju jeretički eklisiologiju i tako još više kontrolisala čoveka. Zbog toga je buknuo protestantizam koji je gladno sve hteo da razume ali samo čitanjem – oba iskustva odsustva Crkve.

                Prošle nedelje čuli smo Veliki Kanon i mnoštvo imena, i momenata, i duboke bogoslovske poruke iz konkretnih biblijskih događaja. Nažalost ljudi koji nisu pročitali Sveto Pismo nisu mogli da razumeju dubinu bogoslovlja pokajanja a koju je sv. Andrej većinom crpeo iz Biblije.

                Reč Božija mora da se razume i to je poslušanje podviga koji svaki hrišćanini mora da ostvari. Mora da se zna a šta to nama Domostroj govori.

                Bitno je da se ima dostup tumačenjima Svetih Otaca i da se uporedo čita tekst i objašnjenje. Zato je bogatstvo govoriti jezike koji maju prevode kanonske hrišćanske pismenosti, što nažalost mi Srbi ni počeli nismo da prevodimo.

                Mora da se čita Seti Pismo, glava iz Starog i glava iz Novog zaveta zajedno sa molitvenim pravilom dana.

                Pozdrav

                oLjuba

                #1414
                Anonimni

                  Samo mi nije jasno zašto SPC ne radi na izdavanju Biblije koja je laka za čitanje, ako to uopšte može da bude. Jer kad pogledate na internetu polovne knjige (kupujemprodajem i sl), prodaje se mnoštvo protestantskih izdanja Biblija ili samo Novog zaveta koji se plasiraju kao ,,savremen prevod“. Da nisam bio koliko toliko pametniji i pogledao ko ih štampa pa odustao, verovatno bih naseo i uzeo nju a ne Daničić-Karadžić jer izgleda primamljivo, a verujem da bi danas mnogi svesno čitali tu Bibliju jer idu linijom manjeg otpora i hoće mudrost na tanjiru. Znam da postoji na engleskom ERV verija (easy to read) pa ne znam što ne bi takva bila kod nas. Možda ne mora da bude 100% stručna i detaljna ali da prosečan čovek može to da razume. Novi zavet SPC i može da se čita ali Daničićev Stari zavet je dosta otežan za čitanje.

                  #1415

                  Dragi Mihajlo,

                  Nisam te skroz razumeo na šta misliš kada kažeš – laka za čitanje? U smislu da se neke reči ne mogu razumeti, nije ti jasno njihovo značenje? Ili da je neki događaj koji je opisan u knjigama Starog Zaveta ostavljen tako, bez recimo nekog dodatnog objašnjenja u fusnotama?

                  I iskreno govoreći, ne znam zašto bi čitanje Biblije trebalo da bude lako i udobno? Zar čitanje Svetog Pisma nije podvig? Možda je Gospod namerno tako uredio, da je za razumevanje Biblije potreban naš trud i napor. Kao i u drugim oblastima u ovom životu, znaš i sam, sve što lako stekneš, ne ceniš dovoljno i brzo izgubiš. A za ono što se pomučiš, uložiš trud, em što ceniš, em što bolje upamtiš.

                  Sveti Oci govore da uopšte nije slučajno što je Bog dao zapovesti Mojseju na gori Sinaju, što je Hristos dao Blaženstva na Gori, što se preobrazio na gori Tavoru. Oni objašnjavaju da je za susret Boga i čoveka potrebno snishođenje Božije ali i trud od strane čoveka. Jer i Mojsej i apostoli i narod – svi oni su morali da ulože trud sa svoje strane i da se popnu na visinu da bi čuli istinsko učenje i da bi videli Boga.

                  Sveti Oci kažu da je zato Hristos i govorio u pričama, jer je ljudski trud i želja da saznaju istinu bio taj kriterijum koji je omogućavao da se shvati smisao priče. Ako bi je neko čuo (kao što je i danas čuje) bez želje da razume, na tome će i ostati. Ako neko uloži trud, pokaže želju – Gospod će otkriti tajnu. (u ono vreme Apostoli koji su pratili Hrista i direktno Ga pitali za smisao priča – a mi danas, ako nam nešto nije jasno, čitamo Svete Oce da bi nam bilo jasno).

                  Treba čoveku da se olakša, to niko ne spori, Crkva danas u ogromnoj meri samo i snishodi, ali ne može to da ide u nedogled. Negde se ipak zahteva trud i od nas.

                   

                  Svako ti dobro od Gospoda želim,
                  Stanoje

                   

                   

                  #1416
                  Anonimni

                    Mislio sam na to da bi mogli da preformulišu rečenice tako da ne budu toliko arhaične. Kao što rekoh na ličnom primeru, od Treće knjige Mojsijeve nadalje mi apsolutno nije ništa bilo jasno šta čitam i imao sam osećaj kao da čitam nepovezane reči i rečenice, a nije da se nisam trudio, više puta čitao i čitao u miru. Bar verujem da ne treba tražiti od čoveka da ima hiljade pročitanjih knjiga pre nego što krene Bibliju ili da bude preterano bogatog fonda reči. Znam ljude koji su pokušali da je čitaju, zbunili se i prestali.

                     

                    Možda i ja pričam gluposti, zanemarite. Ali nadam se da razumete šta hoću da kažem. U svakom slučaju, što se tiče Novog zaveta SPC, nije mi težak da ga čitam i nemam tu problema. Ali sa Starim zavetom sam imao.

                  Gledanje 1 članaka - 1 do 15 (od 15 ukupno)
                  • Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.