НАСЛОВНА » Како читати Библију

Како читати Библију

Форуми ГЛАВНИ ФОРУМ Како читати Библију

Гледање 1 чланака - 1 до 15 (од 15 укупно)
  • Аутор
    Поруке
  • #1357
    Анонимни

      Почео сам да читам Библију пре нешто више од 4 месеца и за то време сам само прочитао пет књига Мојсијевих (Постање, Излазак, Левити, Бројеви и Понављање заповести). И то сам једва прочитао јер ми је већ од треће књиге постало скоро потпуно нејасно и ако смем рећи досадно јер није било никаквог духовног учења, некад сам се осећао као да сам читао основе права и законе а некад генетику и попис становништва. Не знам да ли би било у реду да пређем да одмах прочитам Нови завет (тако ми је било препоручено) па да после Стари читам натенане, или да рецимо пређем да прочитам псалме (чуо сам да су јако угодни и пријатни за читање) па онда пређем на Нови завет и то прочитам, па то што је преостало од Старога како ми кад дође.

      #1359
      ivo.vatovic
      Учесник

        Драги брате,

        Из личног искуства ти могу рећи да Стари Завет треба читати зајдно са тумачењем Светих јер је немогуће разумети тај текст без разумевања контекста времена у коме је писан и на које се односи. Читање без припреме човека може довести до закључака којима се хули Бог. Ја сам лично, као и ти, када сам пришао Цркви читао Стари Завет и, ама баш, ништа нисам разумео. Од тада па до данас, а то је неких 25 година нисам читао ништа осим Новог Завета и Псалтира. Псалтир је глас Духа Светога и не тражи разумевање јер, као и Нови Завет, загрева срце онога ко побожно чита. Ако имаш прилике, посети неки манастир који служи пун типик и то службу која се зове Велико Бденије … углавном суботом и пред празнике … где се чита Псалтир па ћеш моћи да видиш како то раде монаси (или појци ако се служи у парохијској цркви) па можеш и ти тако.

        Немој погрешно да ме разумеш .. Стари Завет је Свето Писмо као и нови али треба му прићи опрезно и са припремом. Ја сам лењ по природи па сам пошао линијом мањег отпора и читам само Нови Завет.

        У сваком случају, набави тумачења Старог и Новог Завета и скратићеш пут ка разумевању и једног и другог.

        Свако ти добро од Господа желим,

         

        Иво

        #1361
        stanoje.stankovic
        Учесник

          Драги Михајло,

          Брат Иво је дао одличан савет. На почетку треба да се чита Нови Завет, јер се само кроз Нови Завет може разумети и Стари. Блажени Августин је говорио да се Стари Завет може разумети правилно само кроз Нови Завет, а да је у Новом Завету испуњење Старог Завета.

          Цео Стари Завет некада јасније, некада мало мање, говори о Господу Исусу Христу. Дакле, ова два дела Светог Писма су неодвојива, али је потребно да се схвате правилно. Е зато су толико важна светоотачка тумачења.

          Даћу ти пример: сећаш се када у књизи Бројева, Валам износи пророчанство о Звезди која ће изаћи из Јакова (Број. 24:17). Свети Оци објашњавају да су управо због ових речи, мудраци као Валамови потомци, кренули да се поклоне новорођеном Месији када су видели необичну звезду на небу (што можеш да прочиташ у другој глави Јеванђеља по Матеју).

          Или у трећој књизи пророка Мојсеја, књизи Левита (16 гл.), помиње се неки, можда нама чудни обред да првосвештеник исповеда народне грехе над јарцем и да се јарац онда пушта у пустињу. Свети Оци говоре да је ово праслика Христове жртве искупљења. Господ је понео наше грехе на себе и тиме нама отворио врата Царства небеског.

          Родослов Господа Исуса у Јеванђељу ће ти постати много занимљивији када прочиташ објашњење Светих Отаца, а самим тим ћеш разумети и зашто су толико пажње поклањали родословима у Старом Завету.

          Да не дужим, читај и Стари Завет, али тек након што си прочитао Нови Завет више пута, обавезно уз светоотачка тумачења. Јер то је једини гарант да ћеш правилно схватати Свето Писмо и да ћеш мислити православно. У библиотеци овог сајта имаш светоотачка тумачења новозаветних књига тако да можеш стих по стих да читаш и да видиш како Свети Оци објашњавају конкретно место.

          На блогу „Кућа стварно Славних“ постоји рубрика „Да се испуни…“ у којима можеш видети светоотачка објашњења старозаветних стихова из различитих књига. Можда ће ти то бити интересантно.

          https://tvrdjavaistine.wordpress.com/category/%d0%b8%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b0%d0%b6%d1%83%d1%98%d1%82%d0%b5-%d0%bf%d0%b8%d1%81%d0%bc%d0%be/%d0%b4%d0%b0-%d1%81%d0%b5-%d0%b8%d1%81%d0%bf%d1%83%d0%bd%d0%b8/

          Желим ти добар подвиг у данима који су испред нас.

          Станоје

           

           

           

           

           

           

           

           

          #1371
          Анонимни

            Прочитао сам Јеванђеље по Матеју и морам се сложити да је много лакше за читање, питко је и ,,греје душу“. Међутим мислим да ми је искуству много допринело то што сам читао пет књига Мојсијевих, или да би ми још више допринело да сам прочитао цео Стари Завет, мада можда и грешим.

            На једном страном сајту (додуше намењен за све хришћане, православце/католике/протестанте али написан од неког чини ми се протестанта) добио сам савет да све што прочитам не мења значај или смисао у односу на то којим редоследом читам, али да је разумно да 90% није вољно да чита Свето писмо од корице до корице и дао овај распоред као најбољи за почетнике

            1. Јеванђеље по Луки

            2. Дела апостолска

            3. Прва књига Мојсијева (Постање)

            4. Друга књига Мојсијева (Излазак)

            5. Јеванђеље по Јовану

            6. Псалми (који се могу читати паралелно са другим књигама) и Приче Солумунове (исто се могу паралелно читати са другим књигама)

            7. Пета књига Мојсијева (Поновљени закони)

            8. Посланица Св. апостола Павла Римљанима

            каже да је најбитнији део када се прочита све ово и да тад већ имамо добро разумевање хришћанства, а онда препоручено читати даље Књиге пророка Исаије, Јеванђеље по Марку итд…

            Сад не знам,  да ли је у праву за то што каже и да ли би било у реду да читам овим распоредом? Јер верујем да ако прочитам цео Нови Завет дефинитивно нећу имати вољу да читам поново Стари а ово ми делује као добра комбинација оба. Да ли је коректан савет или не?

            #1388
            Aleksandar123
            Учесник

              Мој ти је савет да почнеш прво са умно-срдачном Исусовом Молитвом.Kад научиш исправно да је твориш и кад загрејеш срце њомe, Свето Писмо се само отвара,говори и постаје невероватно занимљиво. Ево линк нешто више о њој :

              SLOVO O ISUSOVOJ MOLITVI

              #1389
              stanoje.stankovic
              Учесник

                Драги Михајло,

                 

                Свети Игњатије Брјанчанинов објашњава да нимало није случајно зашто Јеванђеља стоје редоследом којим стоје и да тако треба и да се читају. Ево како он пише: „Немој да мислиш да без разлога најсветија међу књигама, Четворојеванђеље, почиње Јеванђељем по Матеју, а завршава се Јеванђељем по Јовану. Матеј више поучава како испуњавати вољу Божију, и његова упутства више приличе онима који започињу пут Божији; Јован излаже начин сједињења Бога са човеком, који је обновљен заповестима, што је доступно само онима који су напредовали на путу Божијем“.

                АСКЕТСКИ ОГЛЕДИ

                И само немој та ти измиче из вида да читање није довољно. Потребно је да се кроз светоотачка тумачења усвоји и правилан начин мисли и вере. Када човек крене да изучава тумачења Светих Отаца не једном ће бити искрено изненађен колико се њихово објашњење разликује од онога што је он мислио да реч Божија коју је прочитао значи.

                Свако ти добро желим,

                Станоје

                п.с. на сајту Светосавље имаш правило читања Светог Писма за сваки дан, тако да у току године дана, прочиташ цело Свето Писмо – и Стари и Нови Завет.

                 

                 

                 

                #1390
                stanoje.stankovic
                Учесник

                  Драги Александре,

                  Бојим се да си из најбоље намере потпуно ван контекста извукао оно што свети Игњатије Брјанчанинов учи о Исусовој молитви, то јест, о опрезу који човек мора да има док покушава да се моли овом молитвом. Ево његових рчеи: „за почетника тражење места срца, то јест, тражење да у себи неправовремено и превремено открије отворено дејство благодати, сасвим погрешан почетак, који изврће поредак, систем науке. Такав почетак је – гордељиви, безуман почетак! Исто тако, почетнику не приличи да употребљава механизме које су свети оци препоручили напредним монасима, безмолвницима. Почетник, приликом бављења молитвом, треба да се држи само најпобожније пажње, само закључавања ума у речи молитве, изговарајући речи веома полако…“

                  Посебно треба да се нагласи да сам светитељ Игњатије чије си учење навео нигде, ни на једном месту у својим делима не говори о томе да ће човеку сама молитва моћи да објасни тајне Светог Писма.Са друге стране он пише: „Ко самовољно тумачи Јеванђеље и читаво Свето Писмо, тај самим тим одбацује његово тумачење које су Духом Светим дали Свети Оци. Ко одбацује тумачење Писма Духом Светим, тај без икакве сумње одбацује и само Свето Писмо.“

                  Треба читати све што је писао свети Игњатије, не само оно што нам се допадне или што нам је привлачно на први поглед.

                  Свако ти добро желим,

                  Станоје

                   

                   

                  #1391
                  Анонимни

                    Драги Станоје, хвала велико на одговорима.

                    Међутим, да не мислите да се ,,унижавам“ али ја искрено кажем да нисам довољно интелигентан да разумем многе ствари које сам прочитао а камоли да их тумачим, па се ни не трудим. Библији сам, без да сам прочитао пуно белетристике у животу пришао са искреном жељом да научим шта је уствари то у шта верујем, јер сам цео живот навикао да се прекрстим и помолим Богу пре нечега важног и да се захвалим Богу кад ми се деси нешто сјајно, и кад погледам колико нисам знао пре свега пола године кад је нисам читао и када сам прочитао ово што до сада јесам (пет књига Мојсијевих и од отварања ове теме прочитах јеванђеље по Матеју и јеванђеље по Марку, а сад читам по Луки) бар знам шта је то у шта сам учен од малена да верујем, могао бих то неком и да објасним када би ме питао у шта верујем, а раније то нисам могао. За мене сасвим довољно испуњена моја очекивања од читања Библије.

                     

                    Што се тиче тумачења, то наравно такође желим да прочитам јер верујем да бих добио дубље разумевање многих ствари које су написане а нисам разумео, само не знам по ком принципу функционишу та тумачења. Да ли то читам након што сам прочитао неку књигу, или паралелно? И шта ако сам нешто сад већ прочитао, па се и не сећам већине пасуса. Где могу да нађем та тумачења, да ли могу да их узмем у форми књиге? (Тешко ми је читање са рачунара, али боље ишта него ништа). Професор верске ми је одавно још рекао како нешто постоје више тумачења Библије од светих отаца, сећам се тога кроз маглу, као неки Свети Оци представљају све као алегорију а неки као стварно дешавање, а неки су између. Па ја сад не знам шта бих уопште читао од тих тумачења.

                     

                    ПС. Не могу да нађем на сајту где се налази тај распоред читања

                    ПС. 2. Такође имам два превода Новог завета, Караџић и СПЦ, ова два јеванђеља сам прочитао од СПЦ издања штампано 1998 (мислио сам да је лакше пошто је новије) па ме занима која је од ова два лакша за читање и разумљивија и да ли сад да прелазим на Караџићеву ако је она лакша?

                    #1392
                    stanoje.stankovic
                    Учесник

                      Драги Михајло,

                      Видећу да пронађем комплетно правило у Ворду и да га пошаљем на Форум, надам се само да неће прећи ово ограничење од 512 килобајта. Њега је саставио о. Данил Сисојев, чувени мисионар који је за Христа пострадао као Мученик од руке муслимана 2009. године.

                      Мислим да је превод Новог Завета од стране Синода СПЦ много бољи од Караџићевог, па се држите њега.

                      Ако вам је тешко да читате са рачунара, (многима је, и мени је некада тешко посебно ако је дугачко објашњење) можете да узмете рецимо књигу „Тумачење Јеванђеља по Матеју“ од Блаженог Теофилакта Охридског где се прво наводи стих а затим испод и тумачење блаженог Теофилакта. Када читате његова тумачења, онда у великој мери знате и шта је на ту тему говорио и свети Јован Златоуст јер је блажени Теофилакт у скраћеној мери то пренео. Такође,  у српском издању овог тумачења имате одлична додатна објашњења у фуснотама које је саставио преводилац, архимандрит Сава Јањић из манастира Дечани. Ова књига се може наћи у књижарама у Патријаршији или ако нисте из Београда, можете је наручити преко интернета.

                      http://www.patrijarsija-puo.rs/e-prodavnica/knjige/duhovna-literatura/tumacenje-svetog-evandjelja-od-mateja-sveti-teofilakt-ohridski-2/

                      Што се тиче александријске и антиохијске школе тумачења (алегоријског и историјског), Свети Оци уче да реч Божија има више нивоа значења, од буквалног, историјског до духовног. Међутим, важно је да се каже да у светоотачком објашњењу Библије ниједан од ових нивоа не долази међусобно у противречност као што се то дешава у тумачењима људи који су изван Православне Цркве.

                      Као пример духовног објашњења, свештеноисповедник Григорије Лебедев у свом тумачењу Јеванђеља по Марку објашњава стихове у великој мери преносећи их на духовни живот, на објашњење закона духовног живота. Наравно, дотиче се и историјског објашењења, али је нагласак претежно на духовном нивоу.

                      http://www.patrijarsija-puo.rs/e-prodavnica/knjige/duhovna-literatura/knjiga-403/

                       

                      Свако добро од Господа,

                      Станоје

                       

                       

                       

                       

                       

                      #1395
                      stanoje.stankovic
                      Учесник

                        Драги брате,

                        ево књижице са правилом читања целе Библије (Стари и Нови Завет) за тачно годину дана, које је саставио о. Данил Сисојев.

                         

                        Свако добро од Господа,

                        Станоје

                        Пошаљите прилог:
                        #1401
                        Анонимни

                          Мислим да би ова тумачења дала један скроз нови ниво Библији, одмах по завршетку новог завета ћу их узети. Хвала пуно на препорукама и на ворд фајлу.

                          #1412

                          Помоз Бог,

                          Дивно је што имамо Станоја и Ивана који могу да објасне ове ствари у вези читања Библије – Светог Писма.

                          Одавно сматрам, и у мојим проповедима говорим, да је једна од највећих трагедија нас православних што сматрамо да не треба да се чита Свето Писмо. То убеђење долази из неправославних средина, а конкретно је латински утицај на Православље. Јер римокатоличка јерес једно дуже време бранила је да се чита Свето Писмо, тобож да се погрешно не разуме. А зашто то? Зато што је та црква почела да крије своју јеретички еклисиологију и тако још више контролисала човека. Због тога је букнуо протестантизам који је гладно све хтео да разуме али само читањем – оба искуства одсуства Цркве.

                          Прошле недеље чули смо Велики Канон и мноштво имена, и момената, и дубоке богословске поруке из конкретних библијских догађаја. Нажалост људи који нису прочитали Свето Писмо нису могли да разумеју дубину богословља покајања а коју је св. Андреј већином црпео из Библије.

                          Реч Божија мора да се разуме и то је послушање подвига који сваки хришћанини мора да оствари. Мора да се зна а шта то нама Домострој говори.

                          Битно је да се има доступ тумачењима Светих Отаца и да се упоредо чита текст и објашњење. Зато је богатство говорити језике који мају преводе канонске хришћанске писмености, што нажалост ми Срби ни почели нисмо да преводимо.

                          Мора да се чита Сети Писмо, глава из Старог и глава из Новог завета заједно са молитвеним правилом дана.

                          Поздрав

                          оЉуба

                          #1414
                          Анонимни

                            Само ми није јасно зашто СПЦ не ради на издавању Библије која је лака за читање, ако то уопште може да буде. Јер кад погледате на интернету половне књиге (купујемпродајем и сл), продаје се мноштво протестантских издања Библија или само Новог завета који се пласирају као ,,савремен превод“. Да нисам био колико толико паметнији и погледао ко их штампа па одустао, вероватно бих насео и узео њу а не Даничић-Караџић јер изгледа примамљиво, а верујем да би данас многи свесно читали ту Библију јер иду линијом мањег отпора и хоће мудрост на тањиру. Знам да постоји на енглеском ЕРВ верија (easy to read) па не знам што не би таква била код нас. Можда не мора да буде 100% стручна и детаљна али да просечан човек може то да разуме. Нови завет СПЦ и може да се чита али Даничићев Стари завет је доста отежан за читање.

                            #1415
                            stanoje.stankovic
                            Учесник

                              Драги Михајло,

                              Нисам те скроз разумео на шта мислиш када кажеш – лака за читање? У смислу да се неке речи не могу разумети, није ти јасно њихово значење? Или да је неки догађај који је описан у књигама Старог Завета остављен тако, без рецимо неког додатног објашњења у фуснотама?

                              И искрено говорећи, не знам зашто би читање Библије требало да буде лако и удобно? Зар читање Светог Писма није подвиг? Можда је Господ намерно тако уредио, да је за разумевање Библије потребан наш труд и напор. Као и у другим областима у овом животу, знаш и сам, све што лако стекнеш, не цениш довољно и брзо изгубиш. А за оно што се помучиш, уложиш труд, ем што цениш, ем што боље упамтиш.

                              Свети Оци говоре да уопште није случајно што је Бог дао заповести Мојсеју на гори Синају, што је Христос дао Блаженства на Гори, што се преобразио на гори Тавору. Они објашњавају да је за сусрет Бога и човека потребно снисхођење Божије али и труд од стране човека. Јер и Мојсеј и апостоли и народ – сви они су морали да уложе труд са своје стране и да се попну на висину да би чули истинско учење и да би видели Бога.

                              Свети Оци кажу да је зато Христос и говорио у причама, јер је људски труд и жеља да сазнају истину био тај критеријум који је омогућавао да се схвати смисао приче. Ако би је неко чуо (као што је и данас чује) без жеље да разуме, на томе ће и остати. Ако неко уложи труд, покаже жељу – Господ ће открити тајну. (у оно време Апостоли који су пратили Христа и директно Га питали за смисао прича – а ми данас, ако нам нешто није јасно, читамо Свете Оце да би нам било јасно).

                              Треба човеку да се олакша, то нико не спори, Црква данас у огромној мери само и снисходи, али не може то да иде у недоглед. Негде се ипак захтева труд и од нас.

                               

                              Свако ти добро од Господа желим,
                              Станоје

                               

                               

                              #1416
                              Анонимни

                                Мислио сам на то да би могли да преформулишу реченице тако да не буду толико архаичне. Као што рекох на личном примеру, од Треће књиге Мојсијеве надаље ми апсолутно није ништа било јасно шта читам и имао сам осећај као да читам неповезане речи и реченице, а није да се нисам трудио, више пута читао и читао у миру. Бар верујем да не треба тражити од човека да има хиљаде прочитањих књига пре него што крене Библију или да буде претерано богатог фонда речи. Знам људе који су покушали да је читају, збунили се и престали.

                                 

                                Можда и ја причам глупости, занемарите. Али надам се да разумете шта хоћу да кажем. У сваком случају, што се тиче Новог завета СПЦ, није ми тежак да га читам и немам ту проблема. Али са Старим заветом сам имао.

                              Гледање 1 чланака - 1 до 15 (од 15 укупно)
                              • Морате бити пријављени да бисте одговорили у овој теми.