NASLOVNA » Moral

Moral

Forumi GLAVNI FORUM Moral

Gledanje 1 članaka - 1 do 8 (od 8 ukupno)
  • Autor
    Poruke
  • #1650
    kristina.ferari
    Učesnik

      Poštovanje svima i pomaže Bog!

       

      Rado bih da čujem nešto o moralu sa aspekta religije, konkretno pravoslavlja. Kako je moral društvena pojava, istraživala sam prvo kako i u kojoj meri je on spojiv sa zakonom, dakle u pravnom smislu. A onda me sada zanima kada i kako je postao deo religije. Zapravo, od kada je čoveka, moralo je biti nekog vida morala, onog a što deli ispravno od neispravnog, i tu dolazimo do toga da je moral osnov svega kao polazna tačka Svetog Pisma, Novog ali i Starog zaveta.. Medjutim, nedostaje mi neki deo tog znanja, eto volela bih više da saznam i na poglede same crkve na moral, kao i sve eventualno ono što ima neko da doda i da će smatrati bitnim. Hvala

       

      “ Gle, da me ubije, opet ću se uzdati u Njega, ali ću braniti puteve svoje                                pred Njim. I On će mi biti spasenje, jer licemer neće izaći pred                                            Njega.“ ( Knjiga o Jovu, Prvi niz beseda; 13, 15 )

       

      Duh Sveti neka je uz vas!

      #1651

      Bog ti pomogao, Kristina.

      Ako sam ja dobro razumeo šta tebe zanima, promašila si adresu. Ovde su uglavnom ljudi koji su pobožni, imaju manje ili veće duhovno iskustvo i pročitali su neke knjige. Možda ima poneko bogoslovski obrazovan, ali većina nas nije.

      Ako ti treba neki savet u vezi sa moralom, odnosno muči te neko pitanje kako da postupiš, svakako će se naći neko da ti pomogne i da savet. Taj savet neće biti savršen, je mi ovde nismo svetitelji, ali postoji velika šansa da će od naših saveta bar jedan biti manje-više dobar.

      Što se tiče toga šta crkva uči o moralu, probaću da kažem nešto na osnovu oskudnog bogoslovskog znanja. Prvo, Bog je stvorio svet i čoveka. Kako je čovek stvoren po uzoru na Boga, samim tim imao je u određenoj meri znanje o tome šta je dobro, a šta nije. Ostatak toga danas se naziva savest. Kako čovek nije bio savršen, neke stvari morao je da usvoji od Boga. To što mu je Bog rekao, čovek nije ispunio i to se naziva pad. Govorim o tome kako su Adam i Eva uzeli jabuku.

      Ponešto znam i o filozofiji, pa da ti kažem nešto s te tačke gledišta. Ukoliko Boga nema, nema apsolutnih vrednosti, apsolutnog dobra i zla, apsolutnog morala. Odnosno, postoje moje i tvoje shvatanje šta je dobro, postoji shvatanje i ljudskog društva, ali to su prosto naša mišljenja i ništa više. Bog, kao savršeno biće, izvor je i kriterijum svakog dobro. Stoga, ukoliko moral shvatiš kao nešto idealno, bez religija (tačnije bez Boga) nema morala. Ukoliko kad kažeš moral govoriš o pravilima ponašanja, onda moral može postojati i bez Boga. Mada, u tom drugom slučaju, meni moral ne izgleda kao nešto posebno.

      Ne znam da li sam ti šta pomogao. Ako jesam, drago mi je. Pozdrav.

      Broj korisnika koji su zahvalili autoru: 3
      #1661

      Hristos vaskrse, draga sestro Kristina.

      Da se nadovežem na brata Nemanju: moral postoji mnogo duže od čoveka i jedno od imena mu je Ljubav. To je Bog, da. Bog je jedini apsolut u stvarnosti, ,,kroz Njega (i od strane Njega) je postalo sve što je postalo“ i govoriti o nekom skupu pravila koja se menjaju iz generacije u generaciju (a nekad i više puta u toku samo jedne generacije) kao apsolutnim vrednostima je besmisleno. Bog, kao jedino stvarno merilo bilo čega, usadio je u čoveka intuitivno znanje šta je dobro. Da bi stigao do istinskog poznanja dobra, čovek je trebao da ,,obrađuje vrt svoje duše“. Međutim, hteo je prečicu i, ne slušajući Boga, dobio upravo suprotno – poznanje zla. (Znanje – znati nešto; poznanje – osetiti, iskusiti i dobro upoznati nešto ili se sjediniti sa nečim telesno ili duhovno.)

      Moral i zakon su spojivi samo u onoj meri u kojoj je zakon u skladu sa Božijom voljom. Bog sve čini za ultimativno spasavanje čoveka iz tame povređenosti duše, prema tome: svaki ovozemaljski, privremen zakon koji se protivi ovome i ometa spasenje – loš je. Jer Bog je večna Pravda, a ljudski zakoni su prolazne kategorije, već posle smrti oni za nas nemaju baš nikakvog značaja.

      Primera radi: ako imate bolesno dete koje odbija da pije gorke lekove zbog ukusa vi mu možete činiti naizgled loše, terajući ga, a ultimativno dobro, lečeći ga. Možete mu činiti i naizgled dobro, tobož poštujući njegovu slobodnu volju, a u stvarnosti ga samo puštate da propadne.

      Božija kazna je, dakle, metod stavljanja čoveka iz oblasti sigurne propasti u oblast lečenja duše i spasenja. ,,Koga Bog ljubi, onoga i kara.“ Takav je bio Stari Zavet. Konstantno bogoborstvo svih ljudi prikazano kroz prizmu jevrejskog naroda i ,,kavez“ Božijih mera za spasavanje, van čijih granica je sledila neminovna propast. U Novom Zavetu Bog ljudima direktno (više ne preko proroka) proširuje celu ovu stvar, svodeći je na samo dva pravila (zvuči malo neobično, zar ne):

      1. Ljubi Gospoda Boga svoga svim srcem svojim i svom dušom svojom i svim umom svojim i svom snagom svojom.
      2. Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe.

      Ovo jesu naizgled samo dva pravila, u poređenju sa prethodnih deset, ali ona su sveobuhvatna, sveopšta – apsolutna. Šta ona znače možemo direktno ili indirektno saznati i iz drugih mesta u Jevanđeljima. Na primer, Jevrejima je bilo zabranjeno da požele bilo šta tuđe, t.j. da ne žude za tuđim stvarima ili, neretko, tuđim supružnicima. Što su oni doživljavali prosto kao zabranu švaleracije. Hrist im je, potom, objasnio da ,,onaj koji pogleda na tuđu ženu sa željom, već je učinio preljubu u srcu svom“. (Nama to možda deluje očigledno, ali ljudima pre 2000 i više godina izgleda da i nije bilo toliko.)

      Drugim rečima, pravnički zakoni su i dalje u domenu ,, fizički počinjeno – nije počinjeno“. Bog, opet, ,,ispituje srca i bubrege“ (t.j. naše skrivene želje (srca) i strasti (bubrege)). Filozofska tautologija ,,tačno, netačno“ je previše prosta za pitanja duha i duše.

      Ako Vas interesuje da saznate više i podrobnije o ovome, predlažem dela sv. vladike Nikolaja Velimirovića, jer se on dosta bavio ovom tematikom koja je bila aktuelna u prvoj polovini HH veka. Na ,,Svetosavlju“ ima poseban odeljak posvećen njegovim spisima. Mi ovde ćemo Vam verovatno predočiti svega 10%, a ostalih 90% se naknadno setiti dok lupamo šakom o čelo.

      Jest i budet!

      Broj korisnika koji su zahvalili autoru: 2
      #1664
      kristina.ferari
      Učesnik

        Ne znam da li vidite moj odgovor, navodno je postavljeno ali ne vidim sa mog računara.

        #1667

        Kristina, ne vidi se odgovor.

        #1668
        kristina.ferari
        Učesnik

          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“>Uzela sam Ohridski prolog, vladike Nikolaja Velimirovića, pa ću i tu potražiti odgovore. Ako ste mislili na tu knjigu kao preporuku. Vama hvala na iscrpnim odgovorima, birali ste reči kao mudri bez obzira što kažete da niste bogoslovski obrazovani. Nisam ni sumnjala da krv i telo imaju odgovore kada su nadahnuti Duhom. Ali jedna rečenica mi je zapravo dosta otkrila, i to je svakako jedan bitan deo slagalice koji sam prepoznala, za koji sam jako zahvalna -</p>
          <p class=“p2″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545; min-height: 14px;“><span class=“Apple-converted-space“>     </span></p>
          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“><span class=“Apple-converted-space“>     </span>“ Bog sve čini za ultimativno spasavanje čoveka iz tame povređenosti duše, prema tome: svaki ovozemaljski, privremen zakon koji se protivi ovome i ometa spasenje – loš je. „</p>
          <p class=“p2″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545; min-height: 14px;“></p>
          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“><span class=“Apple-converted-space“>       </span>U tom nekom pravnom smislu, uspela sam kroz ovaj detalj da povežem neke stvari, iako je teško sada objasniti bez celine. I potvrdili smo da je moral zapravo savest čoveka, to mi je promaklo. Ali me zanima još ovo, poznato mi je da moral kao savest varira od nacije do nacije, pa čak i od čoveka do čoveka. Da li to zavisi od životnog iskustva, da li je nivo moralnosti definisan iskušenjima puštenim na čoveka i lekcijama koje je naučio, da li se moralnost jednog čoveka po vašem mišljenju da ispraviti u zavisnosti od toga koliko je ko obradjivao svoju dušu..?</p>
          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“>I da odgovorim Nemanji, ovo jeste kompleksna tema sa isto kompleksnim pitanjima. Ali nemoj misliti da i ja imam školu te se bavim time. Ne, život me je naterao a odgovori su mi potrebni. Što bi rekao jedan ruski svetac “ Ja, ubogi Serafim, kažem ti da ne znam ništa o tome“.</p>
          <p class=“p2″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545; min-height: 14px;“><span class=“Apple-converted-space“> </span></p>
          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“><span class=“Apple-converted-space“>    </span>Hvala još jednom na vašem vremenu. Čitajući vaše odgovore, duša se nasladjuje kao da upija duhovnu literaturu. Brat brata prepozna.</p>
          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“>      <span class=“Apple-converted-space“>  </span></p>
          <p class=“p1″ style=“margin: 0px; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: ‘Helvetica Neue’; color: #454545;“>                Bog sa vama!</p>

          #1670

          Imate neki problem sa HTML kodom, verovatno zato ne izlaze komentari.

          Suštinski gledano, Božiji sud i zakonodavstvo nemaju nikakve veze jedno sa drugim. Pod uticajem zapadnih medija, uglavnom filmova, ljudi danas doživljavaju događaje opisane u Otkrovenju Jovanovom kao neku vrstu formalne skupštine na kojoj će biti objavljivane vrline i mane ljudi i na osnovu toga biti ozvaničeno ko ide u Novi Jerusalim, a ko u pakao. Ovo je kako su antički narodi severne polovine Mediterana doživljavali ,,boginju“ pravde: polu-gola devojka povezanih očiju stoji i u jednoj ruci joj je kantar, na kome meri ljudska dela, u drugoj mač, kojim presuđuje. Ona ne vidi ni kome sudi, ni o kakvim delima se radi – samo čeka da se vidi koja strana će prevagnuti.

          Bog neće nikome suditi. On je sebe dao da mu se rugaju, biju ga, ubiju, pa i u večnosti da strada za nas. I spasao je svakoga od nas i konačne propasti na ljudima ne sasvim shvatljiv način. No, svakome od nas je ostavljen izbor hoćemo li se truditi da mu se približimo, ili ne. Oni koji svoju dušu rastrgnu gresima – neće moći podneti Božije prisustvo jer je on ,,oganj koji spaljuje greh“. Po milosti Božijoj, biće udaljeni u pakao, gde će se mučiti večno u duševnoj praznini (jer je bogoostavljena duša prazna kao da je mrtva) i u nemogućnosti da zadovoljavaju svoje strasne prohteve. Ovi drugi, pak, koje zovemo ,,sveci“, obitavaće u Božijoj blizini u zavisnosti od duhovnog uzrasta. Anđeli će biti poređani isto kao i ljudi – neki u Raju, neki u paklu.

          Konkretna neka razlika između Pravde i pravde, kojoj se primakoh naokolo kao mačka slanini, je u tome što se zemaljska pravednost određuje na osnovu dobrih i rđavih dela, a Pravda zanemaruje dela u potpunosti i gleda na stanje duša. Drugim rečima, i najgori ubica, ako se istinski izmeni, može se naći u Raju. Ustvari, prvi čovek koji je ikada ušao u Nebeski Raj posle Hrista je upravo pokajani razbojnik sa Golgote.

          No, zašto Bog zanemaruje dela? Nije baš svejedno da li o nekome mislite rđavo, ili mu činite rđavo. Ovde je stvar gradacije stanja duše. ,,Svako govori od suviška srca.“ Dakle, malo loš čovek će malo loše misliti i raditi, mnogo loš čovek će mnogo lošije misliti i raditi. Bog rasuđuje o čoveku u potpunosti, ,,svaka dlaka na glavi nam je izbrojana“. Shodno tome će i oni imati svoj poseban udeo u večnosti.

          Razlog zbog koga će neki ljudi završiti u paklu, a i razlog zbog koga su prvi ljudi izbačeni iz Raja je nepokajanje. Adam je prebacio krivicu na Evu, Eva na satanu – i izgubili su rajsko stanje. Ljudi na Strašnom Sudu će biti bačeni u ognjeno jezero i tamu najkrajnju uz ,,plač i škrgut zuba“, t.j. uz žalost i bes što su izgubili večne naslade i komfor, dok bi ih tuga zbog počinjenih nedela i pravedan gnev na sebe uveli upravo u Raj. I u tom stanju će ostati večno. Važno je napomenuti i da čovek samog sebe ne može da isceli. To može samo Bog da uradi. Do ljudi je samo da iskreno zažale zbog svojih propusta, da se potrude da ih nadoknade ako mogu i da se staraju da svojevoljno izbegavaju rđavost. A Bog već daje silu za uzdržanje od greha.

          Nasuprot ovome, na zemaljskim suđenjima se procenjuje i tačno određuje kolika će nečija kazna biti. Kakva god bila – prolazna je. Neretko i pogrešna. Jedan francuski erudita, možda Molijer ili Dekart – ne mogu da se setim – rekao je: ,,Bolje je da sto krivaca budu na slobodi, nego da jedan nevin pati.“ Kod Boga toga nema. Ako neko trpi, to je u cilju njegove dobrobiti, jer uvek kasnije dobijemo nemerljivo više od onoga što smo izgubili. Ovo, međutim, ne znači da su zemaljski sudovi suvišni. Kada bi svi priznavali Boga, onda svakako da bi bili, ali situacija nije takva, nažalost. Bog je bio sudija Izrailju vekovima kroz svoje proroke, pa je narod opet zatražio cara ,,da im bude sudija kako je i među svim drugim narodima“. Bog nam dopušta sumnjivu pravdu zemaljsku pomalo i da bismo se razočarali u nju i sami tražili nebesku.

          Što se svetog vladike tiče: lakše bi mi bilo da Vam kažem šta da ne čitate od njega. Dela su mu sva, u većoj ili manjoj meri, prožeta filosofijom Istine, Nade, Pravde i Ljubavi, napisana u skladu sa njegovim trenutnim duhovnim uzrastom. Kao i kod dobrih pisaca serija – teško ćete naći sve u jednoj epizodi, t.j. knjizi.

          Jeste i biće.

          Broj korisnika koji su zahvalili autoru: 2
          #2088
          Ljilja
          Učesnik

            Draga Kristina, Logos je iznad logike, teologija iznad filozofije i nauke, a Hrist iznad morala. Hriscani su izabrali da svoje postupke, reci i misli pokusavaju da usklade sa Hristom i premere u odnosu na Hrista. To podrazumwva i da svoju slobodnu volju koriste na nacin da cine dobro i ispravno, a ne greh prema sebi ili bliznjima (svi ljudi i bica), sve sa ciljem da na Vecnom sudu dobiju pravo da zive u Vecnosti (van vremena i prostora) sa Bogom, ispunjeni Ljubavlju i milinom. Procitaj moj komentar na Samoubistvo i slobodna volja. Kako je Hristos Bog i jedini bezgresan, kad se postupa u skladu sa njim to je i moralno. Mi moramo da postupamo dobro jer smo svesni da nas to vodi spasenju. Rec moral me asocira na morati, ali i na mora – mitsko bice koje mori ljude, ako posmatramo slovenske jezike. ako posmatramo latinski mortale ili mrtav. Moral je stariji od hriscanstva, a javio se kao posledica toga sto je covek stvoren po liku Bozjem pa ima potrebu da postupa moralno, tako se mora i tako je ispravno. Hriscanstvo nadilazi moral i instinkt coveka, lika Bozjeg da bude moralan. Ujedno iako je moral samo suzena predstava Hriscanstva, cak i on kaze da se tako mora da te nebi morile more i da te nebi pojela smrt. Ako si pravnik zelim ti blagovremenu awarenes o najvaznijem sudu. Nije isto znati i biti svestan necega.

            Svako dobro

             

             

            Broj korisnika koji su zahvalili autoru: 1
          Gledanje 1 članaka - 1 do 8 (od 8 ukupno)
          • Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.